Medische Noodzaak! ?

Medische Noodzaak! ?

Vorige week ging ik met een recept voor mijn dochter naar de apotheek voor een medicijn wat ze al een lange tijd gebruikt. Toen ze dit medicijn voor het eerst kreeg voorgeschreven kreeg ze een generiek middel (b merk zeg maar) en niet het originele medicijn, prima hoor. Maar al vrij snel kreeg ze een uur na inname s’avonds enorme rusteloze benen die ook pijnlijk waren en het moeilijk maakte om in slaap te komen. Het duurde maanden voordat we erachter kwamen dat het leek of het verband hield met elkaar. We bespraken dit met de kinderpsychiater en die schreef toen het originele merk voor waarna deze bijwerking voor zo’n 80 procent verminderde. Gelukkig!

Zo zijn we 2 jaar verder en zijn we verhuisd. Gewapend met een recept ging ik naar onze nieuwe apotheek maar daar kreeg ik te horen dat er medische noodzaak op het recept moest staan anders kreeg ik het merk niet mee. Ik ging weer naar huis en heb aan de huisarts een nieuw recept gevraagd met medische noodzaak erop en de uitleg van de bijwerking destijds.
Met het nieuwe recept ging ik weer vol goede moed naar de apotheek en wachtte rustig af, wat duurde het lang……..Ineens werd ik naar een kamertje geroepen door de apotheker himself. Daar vertelde hij mij dat hij met de huisarts had gebeld om het een en ander na te vragen en dat de eventuele bijwerking uit 2016 stamt en dat hij het geen medische noodzaak vind en dat het wel tussen de oren van onze dochter zou zitten. Ohja en trouwens het potje “medische noodzaak” in deze apotheek was “op”! 

Daar zit je dan als moeder die al zoveel gevechten heeft moeten leveren voor alle mogelijk denkbare problemen in het leven van dit kind. Het enige wat ik kon bedenken is rustig blijven, dit gaat alleen maar om geld en is niet persoonlijk. Ik heb geantwoord dat het juist is dat er een probleem tussen de oren zit, want mijn kind heeft namelijk een psychiatrische aandoening en krijgt daar o.a. deze medicatie (antipsychotica) voor. En is daardoor ook zeer gevoelig voor medicatie en het instellen daarvan. Ik leg iets uit over autisme en angstoornissen en het nogal gevoelig zijn voor veranderingen ook lichamelijk. Ik zie dat het niet echt doordringt. Ik zeg dat het me niet zo’n goed idee lijkt om over te stappen op een generiek merk en dan maar afwachten hoe het zich ontwikkelt, ze is nu stabiel en dat willen we zo graag zo houden! Hij zegt dat hij met de psychiater wil overleggen, ik zeg die heeft ze niet meer want hoera ze is inmiddels 18 jaar en dan kan je niet meer bij de kinderpsychiater terecht en de wachtlijsten voor een goede psychiater met specifieke kennis zijn lang. Dus er zijn nog zoveel meer zorgen als “alleen maar” overstappen op een generiek middel mijnheer de apotheker! De apotheker mompelt dat de zorgverzekeraar dit ook maar bij hem over de schutting gooit en dat dit niet bij de apotheker thuishoort. Waarop ik antwoord dat deze discussie ook zeker niet bij de patiënt thuishoort. Hij blijft erbij dat het generieke middel precies hetzelfde is en dat het behalve allergische reacties op hulpstoffen geen verschil kan uitmaken in werking. Ik zeg hem eerlijk dat ik dat gewoon niet weet, maar geen risico wil lopen hierin in verband met de aard van de aandoening.

Thuisgekomen bel ik de zorgverzekeraar en wat een verrassing die is het volkomen eens met de apotheker, het is onmogelijk om een verschil in werking te ervaren tussen een generiek middel en merkmedicatie wordt me vertelt. Dochter moet en zal een generiek middel krijgen en als er meerdere generieke middelen zijn (en die zijn er van dit medicijn) kan het zijn dat ze elke 2 of 3 maanden een ander middel krijgt. Ik zeg dat ik het heel bijzonder vind dat de apotheker en de zorgverzekeraar op de stoel van een arts kunnen gaan zitten en ook die verantwoording op zich willen nemen. Want zelfs als een arts medische noodzaak opschrijft mag de apotheker of zorgverzekeraar toch weigeren…….. blijkbaar.
Maar dat is niet zo vindt de zorgverzekeringsdame. En einde discussie.

Het is niet zo dat ik tegen generieke medicijnen ben en waar we kunnen bezuinigen op zorg moeten we dat ook zeker doen! Maar ik ben wel heel verbaasd over de houding van zowel de apotheker als de zorgverzekeraar dat zij de medische noodzaak van een arts zomaar terzijde kunnen schuiven. 

Dus sorry meid, je mag nu een roze rond pilletje proberen en misschien volgende maand wel een blauwe vierkante, het is allemaal ok! En die rusteloze benen van je zitten tussen je oren! (sarcasme uit) Maar mag ik dan ook bij de apotheker/zorgverzekeraar aankloppen als ze een psychose krijgt doordat ze de nieuwe medicatie niet vertrouwt en niet (adequaat) inneemt, het ziet er namelijk zo heel anders uit…….. tja want zo gaat dat soms bij autisme en angst. Maar ook het gevaar van verkeerd innemen is er, want als doosje, kleur en vorm telkens verandert is dat erg lastig voor iemand die daar moeite mee heeft.
Af en toe huivert het in mij hoe het staat met de Zorg in Nederland. Staat de mens nog centraal of zijn we geworden tot een product waar tot elke prijs over te onderhandelen valt? Een verdienmodel, gebaseerd op gemiddelden waarbij geen aandacht meer is voor het individu met zijn of haar zorgbehoefte.

Ervaring hiermee? Deel het!

Reacties (13)

  1. Noor de Ruiter

    Hier paar jaar terug ook ruzie gehad over medicatie…dezelde reden. De werkzamestof is toch t zelfde…ja duhhhh maar de extra toegevoegde stoffen zijn anders. Waarom de een duur en de ander goedkoop. Extreem allergische zoon ( you know) heeft verschillende soorten goedkope rotzooi moeten gebruiken om te ontdekken dat alleen de allerduurste werken. Zijn paar weken van spugen, griepverschijnselen en benauwdheid geweest..terwijl we wisten dat dit niet werkte. Uiteindelijk na veel gezeur de juiste pillen gehad.
    En dan is dit geval nog vrij onschuldig tegenover de middelen die jouw dochter krijgt.
    Ze moeten zich schamen…sterkte en hopelijk gaat t goed en word dit niet WEER zo n proces.

    Reageren
    1. Flowermum (Auteur bericht)

      Dank je Noor voor je reactie!

      Reageren
  2. Riet Scheepen

    Wat fijn om weer een bericht van je te lezen, al is het wel over zoiets stoms als iedere keer andere medicijnen. En ja, ik heb ook iedere keer ander merk, doosje en soms zelfs kleur en dan neem je inderdaad iets verkeerds in of op verkeerde tijd. Gelukkig niet met ernstige gevolgen. Vind het erg voor je dat je niet geloofd wordt en dat je machteloos bent om het te veranderen. Andere apotheek helpt denk ook niet want het is allemaal dezelfde naam. Wens je sterkte en blijf je volgen, ben verhuisd naar zorgflat maar mn email is nog hetzelfde. Xxx

    Reageren
    1. Flowermum (Auteur bericht)

      Dank je Riet!

      Reageren
  3. Esther de Graaff

    Wat ben je weer fijn behandeld… Vreselijk toch om gewoon niet serieus genomen te worden. Zeker hebben wij hier ervaring mee! M’n zoon gebruikt inmiddels al 7 jaar Risperidon. Ongeveer 2 jaar geleden kregen we ineens andere pilletjes. Zelfde kleur, andere vorm. Het was verder echt hetzelfde. Prima. Het kan m’n zoon echt niks schelen of het pilletje rond of ovaal is, hij kauwt het zo weg. We hebben het geweten. Een enorme omslag, zo overprikkeld, ziek ervan. Angstig, huilen. Heel anders dan anders. Nog een paar dagen gewacht, want ja, misschien was er een andere oorzaak? Verder was er eigenlijk niets bijzonders gebeurd. Na een week contact opgenomen met de apotheek, en meteen bestelden ze de originele pilletjes. (PCH) Gelukkig alle begrip, ze hadden het vaker gehoord, het had waarschijnlijk te maken met een andere vulstof. We merkten het ook echt alweer snel toen hij weer die originele pillen kreeg. Ik hoop voor je dat ze dit in het vervolg heel serieus zullen nemen, en het snel in orde komt. x

    Reageren
    1. Flowermum (Auteur bericht)

      Wat een verhaal ook Esther, dank je voor het delen!

      Reageren
  4. W.

    Onlangs haalde mijn gup haar medicatie op recept op. Ander doosje, maar de apotheker hield vol dat het hetzelfde was. Ja, de inhoud- maar niet het jasje. Dus mijn gup is weer eens ziek geworden doordat men geen rekening houdt met haar gevoeligheid. Mocht het nog eens gebeuren, moet ze wellicht een filmpje van zichzelf opnemen. Met geluid, zodat ook het klappertanden te horen is. Ook, want ze had bijna alle bijwerkingen.-Ik deel absoluut je huiver.

    Reageren
    1. Flowermum (Auteur bericht)

      Beste W. Wat een nare ervaring ook, bedankt voor het delen.

      Reageren
  5. meason richards

    Bijna heel mijn leven last gehad van manisch depressiviteit en ADHD. Een geruime tijd originele medicijnen gebruikt. Heel goede resultaten. Op een gegeven moment is de apotheker overgestapt om generieke medicijnen mee te geven. Werd snel na het innemen misselijke en draaierig in het hoofd. Terug naar de apotheker en gaf mij gelukkig de originele medicijnen mee, zonder problemen. De psychiater vertelde mij dat de medicijnen op zich hetzelde zijn maar er is met andere bindmiddelen en omhulsels gebruik gemaakt. De meeste personen hebben hier geen problemen mee maar er zijn personen die hier heel heftig opkunnen reageren. Vreemd en onbegrijpelig dat zelf de zorgverzekeraar zo reageerd. Men weet dat er een percentage patienten zijn die op generieke middelen slecht reageren. Maar de zorgverzekeraars hebben maar 1 doel: zo veel mogelijk winstmaken. De overheid laat dit toe, blijkt.

    Reageren
    1. Flowermum (Auteur bericht)

      Gelukkig dat je uiteindelijk wel de originele medicijnen weer meekreeg, soms luistert het zo nauw!

      Reageren
  6. Sanne

    Als apothekersassistente hoop ik dat iedereen begrijpt dat dit het beleid van de zorgverzekeraars is. Als wij als apotheek ons niet aan die regels houden, worden we gekort en krijgen we minder vergoed. Daarom doen apothekers vaak zo moeilijk.
    We hebben zo’n beetje alle merken in de la liggen en ons maakt het niet uit welk merk de klant krijgt, als het maar het juiste geneesmiddel is. Ik hoop dat dit beleid snel afgeschaft wordt, zodat mijn baan een stuk leuker wordt zonder al die discussies. En dat de klanten weer vertrouwen krijgen in hun medicijn én apotheek!

    Reageren
    1. Flowermum (Auteur bericht)

      Beste Sanne, dank je voor je reactie! Goed om het ook te horen vanaf de “andere kant”. Hopelijk begrijpt iedereen dat vooral het beleid van de zorgverzekeraars hiervoor zorgt. Lijkt me echt vervelend om iedere keer maar weer die discussie hierover aan te moeten gaan op je werk terwijl je best de mensen de gevraagde medicatie wil geven!

      Reageren
  7. Ellen

    Heel herkenbaar! Ik heb soortgelijke dingen meegemaakt. Ik zit de laatste tijd al in veel triggers door slechte medische zorg, dus uit zelfbescherming ga ik niet op de details in. Maar ja, herkenbaar, en nu betaal ik mijn eigen CalciChew en verdovende pleisters om deze reden.

    Reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *