Weg overprikkeling, hallo creativiteit!

Een paar dagen geleden plaatste ik op Twitter een digitale tekening van onze dochter met de vraag hoe je deze vaardigheid verder zou kunnen ontwikkelen.
Er volgde toen een ware explosie aan retweets en reacties en ik was totaal overweldigd door de mooie woorden en bemoedigingen richting dochter om hier vooral mee door te gaan. Ook waren er Bedrijven en mensen uit de Kunst geïnteresseerd en vroegen me contact op te nemen. Maar wat ging hier nu aan vooraf, want mensen zien nu een mooie tekening maar dat is eigenlijk net als de voorkant van van een boek. Je ziet de cover maar je weet dan nog niet hoe het verhaal tot stand is gekomen en hoe het verhaal verloopt…….
Toen dochter nog maar 2 jaar was wist ze al alle kleuren te benoemen, ook kleuren zoals grijs, paars, oranje ik vond dat best bijzonder voor een 2-jarige. Al heel snel vonden de tekenpotloden hun weg naar het papier en uiteraard ook regelmatig op het behang 🙂
In de loop der jaren leerde ze leuk tekenen/schilderen, en ze genoot er echt van! Grote stapels tekeningen liggen op zolder in dozen, ze bleef ze maar maken de een na de ander.

Toen kwam de periode dat ze thuis kwam te zitten van school, ruim een jaar geleden. Totaal overprikkeld en oververmoeid, ze was eigenlijk tot niets meer in staat. Het lukte haar soms amper de trap op en af te gaan. Ze ging wel naar de zorgboerderij wat ze heel fijn vond, maar waar ze dan weer heel moe vandaan kwam.
Ze sloot zich letterlijk op in haar kamer met haar computer, liefst de gordijnen ook nog dicht. Ook vroeg ze vaak of ze boven mocht eten, totale rust wilde ze. Ik vond dat erg moeilijk en verdrietig en had het gevoel dat onze dochter in haar eentje weg zat te kwijnen zo zonder contact en zonder vriendinnen.
Maar op een gegeven moment zag ik een schetsboek op haar kamer liggen met een beginnende tekening daarop. En daar werd ik blij van, ik dacht; ze krijgt weer interesse voor andere dingen.
Ik kreeg een mailtje met een tekening van een paard… kijk mam die heb ik digitaal getekend! Ze liet me zien hoe ze dat deed en ik zag dat het best veel werk was. Voor haar verjaardag kreeg ze een Bamboo tekentablet. En zo kwamen en gingen de tekeningen, soms had ze uren gewerkt aan een tekening en was ze hem ineens kwijt, soms had ze een programma gedownload wat een virus bevatte en liep haar computer vast. Maar onverstoorbaar ging ze door. Ze leerde zichzelf digitaal tekenen, alleen met behulp van You Tube, want niemand hier in huis wist immers hoe dit werkte.
Ik kon haar alleen maar helpen als de computer weer eens vastliep door ingewikkelde acties die ze deed en ze in tranen was hoe ze alles weer normaal kon krijgen. Menig uurtje heb ik doorgebracht met een onwillige Windows 8 computer. Maar ik zag dat ze blij werd met de dingen die ze maakte, dus deed ik dat graag.

Tot vorige week toen ze deze tekening aan mij liet zien:

Tekening1

Ik was totaal verrast door wat ik zag, dit leek mij best wel goed en daarom besloot ik op Twitter een oproep te plaatsen of iemand wist hoe je dit verder kan ontwikkelen.
De reacties waren echt zo mooi! Hieronder wat reacties, we zijn door zo’n diep dal gegaan met dochter, dat deze reacties zeer kostbaar zijn voor ons!

– wauw wat prachtig, echt natuur talent, lijkt wel een foto zo mooi!
– prachtig! Wat drijft haar dit te maken? Wellicht helpt dat om te kijken hoe dit verder te ontwikkelen.
– wauw…zeg haar dat ik ze keigaaf vind..
– mooi, heel mooi, ga dit met veel interesse volgen!
– bel me maar
– misschien weet ik iemand? Eerst even netjes navragen, dan kom ik er op terug!
– hoeft niks aan ontwikkeld te worden: uitzonderlijk talent. Galeriewaardig.
– wauw! Kunstacedemie!
– mensen met autistisch spectrum werken vaak in ICT en dat gaat heel erg goed overweeg ICT opleiding
– wij werken met zulke talenten, dus bel gerust…
– volgens mij ontwikkelt je dochter zichzelf prima! Het werken met beelden kan helpen bij begrip van veel    (emotionele) informatie.
– weet wel dat het prachtig is, ontroerend mooi!! Ik rt je tweet!
– práchtig zeg… wat een mooi talent. Moet toch een weg voor te vinden zijn
– Wat ben je een leuke moeder! Hartverwarmend je bericht. Prachtige tekening…. #gifted
– ik vind ’t helemaal top! Die heeft nix en niemand nodig om het “te maken” (behalve lieve moeder enzo 😉 )
– Dat zelf aanleren gaat prima zo te zien, gewoon lekker doorgaan zou ik zeggen.
– dat kind heeft gouden handjes.
– maar wil wel even zeggen dat ze prachtig kan tekenen! #talent
– prachtig werk overigens
– Hi, ik zag jou tweet. Bijzonder. Mogen wij eens contact opnemen met jou?
– whauw, zeer getalenteerde artist! Pure art

Tja en hoe nu verder, dochter is nog maar 14 jaar, ze heeft autisme en kan dus niet zomaar alles. Contact leggen is moeilijk voor haar dat zullen wij moeten doen. Wij moeten dit begeleiden en kijken welke weg geschikt is voor haar. Maar voor het eerst heb ik het gevoel dat er ook voor haar een toekomst is weggelegd. Dat ze zich kan ontwikkelen in een richting waar ze goed in kan zijn en wat ze misschien van huis uit kan doen.
We gaan eerst investeren in een goede computer, programma’s en een goede tekentablet, want ze doet dit nu allemaal op een heel eenvoudige computer en met gedownloade programma’s. Verder hoop ik dat er mensen op ons pad komen die begrijpen wat Autisme inhoudt en die dochter kunnen helpen zichzelf hierin verder te ontwikkelen. Graag horen we of mensen ons willen helpen hierover na te denken.
Ook zullen we gaan kijken of er misschien een opleiding is die aansluit bij wat ze kan en we hopen dat ze zo heel rustig en in haar eigen tempo deze mooie ontwikkeling kan doorzetten. Want het gewone schoolgaan is nog steeds heel moeilijk voor haar, meer als 2 keer 1,5 tot 2 uur per week lukt voorlopig nog niet.

Heidi Meijer van de Stichting Leven met Autisme schreef het volgende stukje over dochter op het Autisme nieuws Facebook:

Weg overprikkeling, Hallo creativiteit!

Mensen met autisme kunnen een punt bereiken dat ze zo extreem overprikkeld zijn dat ze continu in stress zitten. De gewoonste dingen zijn dan al haast niet meer te doen. Laat staan dat er nog ruimte over is voor creativiteit.

Een 14 jarig meisje met autisme heeft bijna een jaar thuis gezeten vanwege haar enorme overprikkeling. Thuis heeft ze de rust en structuur gekregen die ze nodig had om weer tot zichzelf te kunnen komen. En beetje bij beetje ontstond er weer ruimte in haar hoofd. Ruimte voor leven en ruimte voor creativiteit. En deze prachtige digitale tekening is daar het gevolg van……

Tekening Rebecca

                                                                                         Deze tekening maakte ze afgelopen weekend……

Reacties (4)

  1. marjoleine

    Gelukkig zijn er in het leven “krachten” die alles weer op hun pootjes terecht kunnen laten landen of terecht komen, het ene wat sneller dan het andere. Soms lijkt het of er een donkere wolk alleen boven jou/jullie huis blijft hangen en dan ineens komt er weer een zuchtje wind…..
    Omarm het en geniet ervan

    Reageren
    1. Flowermum (Auteur bericht)

      Mooi gezegd!!

      Reageren
  2. A

    Prachtige tekeningen!

    Reageren
  3. Judith

    Ik heb er hier thuis ook zo een; met anderhalf jaar begon ze te tekenen. Met 2,5 haar eerste cartoonhondje. Ook zij kon met 2 alle kleuren benoemen, in nederlands en engels 😉 Op de peuterschool ging ze direct onderuit; zeer geluidsgevoelig, te empathisch, cognitief voor liggen en geen aansluiting voelen.

    Weinigen begrijpen een kind zoals dochter; en ik begrijp haar prima.
    Ze heeft uitdaging nodig en verbinding. Als ze autonoom geaccepteerd wordt; zelf uitdagingen mag zoeken; en in verbondenheid met de omgeving mag leven dan heb je geen kind aan haar.

    Zij heeft ook youtube ontdekt. Sinds haar 4e kijkt ze onder ons wakend oog naar een filmpje. Ze kijkt my little pony speeddrawing movies en leert zichzelf technieken aan; en ze leert snel en is zeer gedreven! Ze slurpt het op! Haar perfectionisme heeft ze op het gebied van tekenen onder de knie gekregen, ze staat nu open voor leren! En ze leert heel doelbewust met tekenen! Haar voorkeur is ook digitaal geworden.
    Op de fb pagina Mae’s Art heb ik wat van haar tekeningen staan.

    Voor haar zou ik willen dat ze thuis mocht zitten! Hoe dan ook, ze valt tussen wal en schip. Ik ben zelf hb/hsp en ik heb altijd op school gezeten; had vriendinnen; enkelen die m’n rust ook waardeerden, maar achteraf snap ik wat er mis liep; ik ben een denker en heb daar andere behoeften dan wat er van een kind verwacht wordt. Ik wil discussieren, brainstormen, en in verbinding zijn met mensen. Voor mij is het oppervlakkig om het over shoppen en zuipen te hebben. School voelde juist leeg voor mij.

    Voor mijn dochter zou ik juist thuisonderwijs willen of een andere vorm van onderwijs waarin geaccepteerd wordt dat een kind autonoom en autodidact kan zijn. Waarin de talenten ruimte en steun krijgen, waarin de uitdagingen steun en ruimte krijgen.
    Op school kan ze wel vriendjes maken maar ik zie dat het een mismatch is; ze is nu 6 en voelt als een 15jarige op sommige gebieden. Ze heeft een passie; en ze wil graag ook 12 zijn want dan begint het leven pas voor haar gevoel.
    Ze wil in een rockband spelen met haar vrienden. En op veel gebieden snapt ze het concept leren nog niet; ze denkt dat je daar gewoon ouder voor moet zijn om perfect te kunnen beheersen.

    Ik zou mijn dochter zo de vrijheid gunnen zichzelf verder in rust en ruimte en oondersteuning te ontwikkelen!

    Op school kan ook; maar wat ik gezien heb is dat gebrek aan empathisch leiderschap (dus geen autoriteit waarbij een leraar nonverbaal weergeeft die kracht bij te moeten zetten omdat het kennelijk bang is voor de eigen positie) en cognitieve uitdaging dat ze dan meer uit gebrek aan veiligheid zelf de omgeving scant naar houvast; en dan gaat het down de drain; pakt ze meer prikkels op. Ja ze is hypersensitief; maar daarmee kun je leven en bloeien. Alleen ze heeft meer nodig dan het huidige schoolsysteem kan bieden. Ze us asynchroon en niet lineair zoals het schoolsysteem.

    Succes; en ik hoop dat jullie meer in jullie kracht komen; met of zonder school.

    Reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *